03 juni 2009

Ett litet bränt kort

Gjorde ett litet kort till en utmaning (ja, på The Nook igen!) där man fick använda bara cardstock, mönstrat papper och stickers. De kallade utmaningen för "Scrap Like It's 1999". Scrap existerade inte i min värld då, så det var kul att lära sig lite scraphistoria ;-)

Jag saknade verkligen chalkade kanter. Det kändes lite naket utan. Så jag gjorde nåt jag brukade göra ofta som tonåring - jag tog till en tändare. Jag brukade skriva en del dikter då, och tyckte om att bränna kanter på dem för att få lite äldre, smutsigare look på dem. Så här blev det lilla kortet:

Blev riktigt nöjd! Kommer nog testa att göra det fler gånger... Testa ni också, vetja! Man blir allt lite nostalgisk ;-) Men gör det nära vattenkranen! Jag brände sen ett annan papper för att få lite aska att leka med. Smutsade ner fingrarna ordentligt, men så även kortet :-)

Hoppas ni gillar det!

Passade på och bloggade nu på morgonkvisten medan Erik tog hand om Linneas första blöja. Blir nog inte så mycket mer blogg idag. Så jag passar på nu och ger er en stor kram och önskar er en skön dag!

20 kommentarer:

Miss Goldie sa...

Det blev verkligen snyggt! Känns lite 1999, men ändå 2009 på nåt sätt :-) Jättefint med så många olika papper också!

Maja Stokk / eyovine sa...

Riktigt riktigt läckert!!!!! Det går att skapa med enkla medel också ;)... måste också testa att bränna med tändare =)
Sitter också vid datorn nu på morgonen... idag ska jag på bvc och vaccinera Sam... sen ska det inhandlas lite kläder till tonåringarna...

Kramen Maja

cia sa...

Å vad fiffig du är!
Ja Chalk var det inte tal om när jag började heller för snart 5 år sen;-)
Det här blev ju urläckert!

bitte71 sa...

Det här var verkligen urläckert, måste nog testa med en tändare jag också för det blev kanonsnyggt!
Kramen

Emma sa...

Kanonsnyggt kort!!

Ja, det är härligt med back-to-basic ibland!! Med allt som finns idag, så är det inte konstigt om folk tror att de inte kan scrappa om de inte har världens arsenal av färdiga scapgrejer och speciella dynor, färger och gu-vet-allt....

Så ibland är de enklaste de bästa...faktiskt.

Kramarna!!

Karin sa...

Himla snyggt kort! Kul å se att du är med på alla tävlingarna, jag följer med spänning.. =) Coolt med brända kanter.. =)

kram kram!

UlrikaT sa...

Supersnyggt kort! Att använda tändaren är väl ett ekonomitips nu i kristider. :)

Sara sa...

Skitsnyggt!!
/ Sara

(Favvis)Maria sa...

Wow vilket snyggt kort!

Hilde Aaslund aka Scoobie sa...

Kuult! Herlig løsning på oppgaven! Og flott ble det også!

maxell sa...

Ja jädrar. Det var iofs inte 1999, men väl hade jag såväl tändare som brinnande björkved inkl aska som scrapverktyg när jag började nosa på begreppet scrapbooking som ett begrepp. Brända kanter var trots allt tvunget för att få definierade kanter... Men fy tusan va det kan lukta ibland. ;)

Emma sa...

Fu sjutton vad coolt! :) Vad smart att komma på att använda en tändare, du är otrolig! :)

Pyzzlan sa...

Man skall ju inte leka med elden - men måste ju medge att med ett sådant resultat kan det vara värt försöket. Jättecharmigt kort!

Annica H sa...

Ahhh... Skitsnyggt! :)
//Annica H

Lena50 sa...

Så snyggt med "riktigt äkta" brända kanter....läckert, mycket fint här :) /Lena

Mathilde sa...

Haha ja jag tror risken (chansen?) att jag blir som mamma är väldigt stor :) Ska faktiskt bli spännande att se hur man blir som förälder. Kan tänka mig att man kanske inte alltid blir som man hade tänkt sig från början :)
Kram

Mathilde sa...

Förresten!! Snyggt kort!!

Pearl sa...

awesome distressing , Alex ! terrific work !
Thanks for the blog visit frm the earlier blog hops !

Cattis sa...

Läckert!! Detta måste testas! =)

Kicki sa...

Jätteläckert kort! :D
Bränna kanter gjorde jag också när jag var yngre *hihi* brukade bla göra skattkartor till mina yngre syskon. :)
Tack för fina kommentarer i min blogg!
Kram Kicki