12 mars 2009

Tro det eller ej

Men det har tagit en kvart för lillskruttan att somna själv!

Hon grät så mitt hjärta slets i små, små bitar av skuld. Hennes lilla röst darrade så som hon grät. Kräktes en gång gjorde hon också... Jag stod och höll i handtaget på hennes dörr och kämpade mot viljan att gå in, lyfta upp henne, ta henne i min trygga famn, viska att allting är bra, lägga mig med henne igen, ge henne tröst hon behöver... usch.. får tårar i ögonen nu igen...

Vi hann gå in till henne två gånger. Men jag kunde inte låta bli att ta på henne. Smeka över lilla magen och säga att vi finns där utanför men att det är natt nu och att hon har blivit tillräckligt stor för att sova själv. Efter ca 13 minuter började hennes gråt att klinga av. Först trodde vi att hon bara samlade kraft inför nästa skrik. Men nejdå.. skrik blev till småjämrande.. sen hörde vi bara hennes djupa andetag.. gick in.. där låg hon och sov.. lilla skruttan.. kramade om handduken vi hade rullat ihop och lagt i spjällisen så den skulle kännas lite mer ombonad.. så söt.. så underbar.. så våran...

Det skulle vara för bra om hon sov hela natten med en gång. Vågar inte ens hoppas på det. Vi får se hur länge det dröjer innan hon vaknar första gången. Men hur det än går för resten av natten så är jag nåt oerhört stolt över henne! Vår lilla underbara tjej! Hoppas att hon vet att vi älskar henne mest i hela universum!

Mitt liv.

2 kommentarer:

Angelica - Angel - Dolliver sa...

Klart hon vet att ni älskar henne mest i världen!
Och vad skönt att det inte blev "värre" än så här. Jag rörde också vid småkillarna som tröst, man kan ju inte vara helt känslokall, det går bara inte. =)
Och bli nu inte besvikna eller uppgivna om det inte funkar lika bra imorrn, alla kan vi ha bakåtsteg, men det är bara att ge sig ut på banan igen. =)

You go girl! Och hoppas att ni alla tre får en underbar sammanhängande kvalitétssömn!

Kram / Angelica

Anonym sa...

Vet att det där är jobbigt!
Min dotter är 6½ och somnar fortfarande inte själv.
Det där är så olika så ta det inte för hårt om ni är med henne när hon somnar!
Vi har fått höra av många att vi gjort "fel" när vi suttit eller legat hos Linn tills hon somnat, men många har stött oss också.

Olika barn har olika behov.
Hoppas att det löser sig för er, och blir det bakslag och du känner att du behöver vara där med henne tills hon somnat, var det!

Kram
(Mailet kom fram, svarar i morgon )